Μετά από την περίοδο των εορτών που ναι μεν ήταν σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από πέρυσι, αλλά χαμηλότερα των προσδοκιών, ήρθε και ένας μάλλον ιδιαίτερα κακός Ιανουάριος για το εμπόριο, ειδικά για την Αθήνα.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που λένε ότι πρόκειται για έναν Ιανουάριο από τους χειρότερους ιστορικά, με εξαίρεση βέβαια αυτόν του 2021, που η αγορά ήταν κλειστή. Οι λόγοι προφανείς. Ο ένας έχει να κάνει με την βαρυχειμωνιά που προέκυψε το τελευταίο 10ήμερο και ο άλλος η «παγωμάρα» που υπήρχε λόγω της έλευσης της Όμικρον.
Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μία περίοδο που έχουν ξεκινήσει οι εκπτώσεις και ο εμπορικός κόσμος ανέμενε πως τα πράγματα θα ήταν σχετικά καλά, αφού και οι τιμές είναι ιδιαίτερα ελκυστικές για τους καταναλωτές.
Στην κατάψυξη και το ηλεκτρονικό εμπόριο
Ένα ακόμη αρνητικό στοιχείο είναι ότι τις τελευταίες ημέρες έχει «παγώσει» και το ηλεκτρονικό εμπόριο, αφού οι εταιρίες courier αδυνατούν να παραδώσουν προϊόντα. Σε όλα αυτά ήρθε να και η 2ήμερη αργία στην Αττική. Ακόμη και αύριο που η αγορά θα λειτουργήσει κανονικά (θεωρητικά) τα προβλήματα θα είναι σοβαρά, ενώ αρκετοί είναι εκείνοι οι επιχειρηματίες που λένε ότι δεν θα ανοίξουν αφού οι δρόμοι είναι αποκλεισμένοι και η πρόσβαση για το καταναλωτικό κοινό είναι απαγορευτικό, ειδικά σε περιοχές από τους Αμπελοκήπους και πάνω.
Σύμφωνα μάλιστα με τα όσα δήλωσε ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης, αναφερόμενος στην περίοδο των εκπτώσεων: «το λιανικό εμπόριο κινείται, μέχρι στιγμής, στην κυριολεξία, σε μια «παγωμένη αγορά».
Σύμφωνα με τους εμπορικούς συλλόγους της Αττικής, η αγοραστική κίνηση παρουσιάζει προβληματική και υποτονική πορεία, το πρώτο 15νθήμερο των εκπτώσεων, η οποία δεν είναι συνήθης για την αγορά και μάλιστα με ανοικτά φέτος όλα τα μαγαζιά. Αναφορικά με την Κυριακή 16 Ιανουαρίου, κατά την οποία λειτούργησαν τα εμπορικά καταστήματα λόγω των εκπτώσεων, η γενική εικόνα επίσης δεν ήταν ικανοποιητική σύμφωνα με 2 στους 3 εμπόρους, παρά την κοσμοσυρροή στο κέντρο της Αθήνας.
Μέχρι στιγμής, οι χειμερινές εκπτώσεις δεν κινούνται ικανοποιητικά. Και μπορεί οι πωλήσεις να είναι ανοδικές, σε σχέση με τις αντίστοιχες του περσινού Ιανουαρίου, όταν όμως τα εμπορικά καταστήματα ήταν κλειστά, λόγω lockdown και, επομένως, δεν θεωρούνται συγκρίσιμα τα μεγέθη.
Οι χειμερινές εκπτώσεις, που διαρκούν σχεδόν δύο μήνες και επισήμως θα λήξουν 28 Φεβρουαρίου, μπορούν, για άλλη μια φορά, να λειτουργήσουν ως «κόφτης» του πληθωρισμού και ανάχωμα της ακρίβειας».
Παράλληλα ο Β. Κορκίδης, εξέφρασε την ευχή και την ελπίδα πως, «από τον Φεβρουάριο, η πανδημία θα περιοριστεί, τα υγειονομικά μέτρα θα χαλαρώσουν, οι επιδοτήσεις θα αποδώσουν και η αγοραστική κίνηση θα τονωθεί, ώστε να συνεχιστούν και να κλείσουν οι φετινές χειμερινές εκπτώσεις με θετικό πρόσημο.
Στην κατάψυξη και η εστίαση
Τέλος να σημειωθεί ότι ένας ακόμη κλάδος που έχει πληγεί ιδιαίτερα είναι αυτός της εστίασης. Μετά το σοκ των εορτών, από τα περιοριστικά μέτρα, ήρθε και η βαρυχειμωνιά να προκαλέσει ασφυξία στον κλάδο. Οι ελπίδες όλων στρέφονται στο επόμενο χρονικό διάστημα, με την προσδοκία ότι τουλάχιστον η Όμικρον θα αρχίσει να φθίνει και τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει η άρση μέρους των περιοριστικών μέτρων.
imerisia