Περισσότερες δόσεις για τους κορωνοϊόπληκτους, περισσότερες δόσεις για όσους είχαν εντάξει αρχικά τις οφειλές τους στην πάγια ρύθμιση, αλλά πλέον και περισσότερες δόσεις για όσους είχαν «ξεχάσει» να υποβάλουν δήλωση και τους «τσίμπησε» η εφορία.
Η νέα ερμηνευτική εγκύκλιος της ΑΑΔΕ επί της ουσίας υπηρετεί έναν και μόνο στόχο: να αυξήσει τα ποσοστά εισπραξιμότητας παλιών και νέων οφειλών. Παρά τις ειδικές συνθήκες του 2020, όταν μπήκαν στον “πάγο” περίπου 2,2 δισ ευρώ υποχρεώσεων προς την εφορία, «κοκκίνισαν» 5,7 δισ ευρώ φορολογικών υποχρεώσεων, ενώ φέτος με τη συμπλήρωση εννιά μηνών, η ΑΑΔΕ είδε να προστίθενται άλλα 3,8 δισ ευρώ στο «βουνό» των χρεών συνολικού ύψους 109,4 δισ ευρώ.
Η εγκύκλιος «πατάει» κατ’ αρχάς, πάνω στην πρόβλεψη της πάγιας ρύθμισης, που δίνει τη δυνατότητα εξόφλησης έως 48 δόσεις, εφόσον πρόκειται για οφειλές που βεβαιώνονται από φορολογικό και τελωνειακό έλεγχο. Το δεύτερο βήμα «πατάει» σε διάταξη του 2018, με την οποία παρέχεται η δυνατότητα υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης, αρχικής ή τροποποιητικής ακόμα και μετά την έκδοση και κοινοποίηση της εντολής ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών και μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού προσδιορισμού του φόρου.
Συνδυάζοντας τα παραπάνω, η ερμηνεία της ΑΑΔΕ είναι απλή: λαμβάνοντας υπόψη ότι ο φορολογούμενος γνωρίζει ότι ήδη ελέγχεται και υποβάλλει τις δηλώσεις με την ιδιότητα του ελεγχόμενου, γίνεται δεκτό ότι οι οφειλές που βεβαιώνονται κατόπιν υποβολής της δήλωσης, μπορούν να ρυθμίζονται και να καταβάλλονται ως και σε 48 μηνιαίες δόσεις.
Και για μην υπάρχουν διαφορετικές ταχύτητες για τέτοιου είδους οφειλές, η ΑΑΔΕ ξεκαθαρίζει απολύτως το τοπίο:
-
Οφειλές, οι οποίες δεν έχουν υπαχθεί σε πάγια ρύθμιση μπορούν από την έκδοση της εγκυκλίου, να υπαχθούν σε πάγια ρύθμιση 48 μηνιαίων δόσεων
-
Οφειλές, που τελούν σε πάγια ρύθμιση 24 μηνιαίων δόσεων, μπορούν από την έκδοση της εγκυκλίου, να υπαχθούν για το υπόλοιπο των οφειλών αυτών σε πάγια ρύθμιση 48 μηνιαίων δόσεων
-
Η ίδια δυνατότητα των 48 δόσεων, δίνεται για οφειλές τέτοιου είδους- δηλαδή κατόπιν ελέγχου- που είχαν μπει σε πάγια ρύθμιση 24 δόσεων με το “παράθυρο” της 2ης ευκαιρίας, όπως επίσης για οφειλές που είχαν μπει σε πάγια ρύθμιση, η οποία είχε απωλεσθεί.
-
Εάν στην αρχική πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων έχουν ενταχθεί και άλλες οφειλές, οι οποίες ΔΕΝ μπορούν να μεταπηδήσουν στις 48 δόσεις, γι’ αυτές εξακολουθεί να ισχύει η υπάρχουσα πάγια ρύθμιση
Η νέα χρονιά θα είναι δύσκολη, τόσο για τους ίδιους τους φορολογούμενους, που πρέπει να εξοφλήσουν σταδιακά τα χρέη της πανδημίας και να εξυπηρετούν παράλληλα τις τρέχουσες, αλλά και για τη Φορολογική Διοίκηση, η οποία καλείται να βρει τη «χρυσή τομή»: να εισπράξει τα χρωστούμενα, χωρίς όμως να δημιουργήσει συνθήκες ασφυξίας σε νοικοκυριά- επιχειρήσεις, πριν προλάβουν τα σταθούν στα πόδια τους.
Σε αυτήν τη δύσκολη αποστολή, πολύτιμη θα είναι η συνδρομή του νέου ηλεκτρονικού «εργαλείου», του «EISPRAXIS». Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, για την παρακολούθηση, διαχείριση και αυτοματοποίηση διαδικασιών ληξιπρόθεσμων οφειλών, που θα αναπτυχθεί ως εξής:
-
Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών
-
Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών
-
Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων
-
Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης λήψης μέτρων είσπραξης
-
Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογουμένων για θέματα οφειλών
-
Εφαρμογή εκτυπώσεων και αναφορών.
Ο στόχος είναι να αναπτυχθεί μια αυτοματοποιημένη διαδικασία για τη διαχείριση των οφειλών, προκειμένου να είναι συγκεντρωμένες όλες οι διαθέσιμες πληροφορίες με επίκεντρο τον οφειλέτη (προφίλ οφειλέτη), κάτι που προφανώς- αυτό είναι άλλωστε το ζητούμενο- θα μπορεί να ξεχωρίσει τους «έχοντες και κατέχοντες», από τους οφειλέτες σε προφανή αδυναμία.
economistas